Scena|anecS jazz - Piotr Schmidt Quintet - Komeda Nieznany / Hearsay
18 października 2024, godz.: 19:00
Piotr Schmidt to topowy trębacz polskiego jazzu, a ponadto producent muzyczny, lider zespołów, wydawca, adiunkt na wydziale Jazzu PWSZ w Nysie. Przez 10 lat wykładał na wydziale Jazzu AM w Katowicach. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, na której w 2016 roku uzyskał tytuł doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Jest stypendystą University of Louisville, Kentucky, USA 2006, ponadto w okresie debiutanckim w latach
2006–10 zdobył wiele indywidualnych nagród i Grand Prix.
W październiku w 1967 Krzysztof Komeda w Niemczech, w Baden-Baden, stworzył projekt z cyklu jazz i poezja Meine Süsse Europäische Heimat – Moja słodka europejska ojczyzna. Było to, jak się miało okazać, ostatnie europejskie dzieło Komedy – swoiste pożegnanie kompozytora z Europą.
Płyta Meine Süsse Europäische Heimat została wydana w czasie, gdy
Komeda przebywał już w Hollywood i pracował nad muzyką do albumu Romana Polańskiego Rosemary's Baby. Z korespondencji Komedy z producentem płyty Joachimem Ernstem Berendtem wynikało, że powstało więcej utworów, niż znalazło się na płycie.
W liście Komeda prosił Berendta, aby ten zamienił niektóre kompozycje. Berendt odmówił argumentując to tym, iż pewne wiersze bardziej oddają europejski charakter płyty. I to był jedyny ślad… Wydawało się, że owe nieznane kompozycje bezpowrotnie przepadły. Jednak w Bibliotece Narodowej w Warszawie w czasie szczegółowej kwerendy archiwum Krzysztofa Komedy odnaleziono prawdziwy skarb – rękopisy 6 kompozycji Komedy z projektu Moja słodka europejska ojczyzna, które nie znalazły się na wspominanej winylowej płycie.
Po ponad pół wieku, publiczność może podziwiać drugą, nieznaną,
część legendarnego projektu Krzysztofa Komedy Moja słodka
europejska ojczyzna.
Piotr Schmidt podjął się opracowania odnalezionych rękopisów Krzysztofa Komedy i zaaranżowania muzyki. Powstały dzieła wybitne. Wszyscy muzycy wręcz niewiarygodnie wyczuli ducha muzyki Komedy.
Scena/anecS to cykl koncertów, którego celem jest zniesienie bariery między widzami a artystami oraz umożliwienie bezpośredniego obcowania z muzyką i jej twórcami w przyjaznej atmosferze. Bariera w postaci kurtyny przestaje istnieć, a publiczność zasiada razem z artystą na scenie, w tak zwanym aneksie. Taka forma obcowania z dźwiękiem i muzyką przypadnie do gustu każdemu, kto lubi niebanalne doświadczenia. Zróżnicowany repertuar z wyraźnym akcentem jazzowym to cecha charakterystyczna cyklu.
Scena - Sala Teatralna (Pałac Kultury Zagłębia)
Dąbrowa Górnicza
zobacz na mapie